1. identifiez le document : nature & date de publication
This picture is an ad (pulicité),
a poster (affiche), a photo, a comic-strip
(bande dessinée), a cartoon
(dessin humoristique), a painting,
a drawing (dessin), part of an awareness
campaign (campagne de sensibilisation,
a magazine cover
It was published on + date complète (on September 1st) / in + année et/ou mois
(in September, 1998)
2. identifiez la source :
a) It probably appeared in a
magazine/ a newspaper/ on a billboard (panneau publicitaire).
b) Si c’est
une photo : it was
taken by…
c) Si c’est
un dessin :
it was drawn by…
OU BIEN : The
photographer/ the advertiser / the artist (peintre) /
the cartoonist is …
3.
identifiez le sujet général :
It deals with racism / It is about mobile phones…
4.
annoncez le plan :
First I will describe the picture, then/secondly
I will try to analyse it. And finally/ Last but not least, I will give
my opinion / I will say what I think of this document
·
Présentez
les éléments en les localisant :
In the top left-hand corner / In the top right-hand corner
In the bottom right-hand corner / In the bottom left-hand corner
On the left /On the right
At the top / At the bottom
·
Emettez
des hypothèses sur les actions ou pensées présentes ou futures des personnages
ou éléments : ex : un
ours sur un tout petit iceberg au milieu de l’océan Arctique : The bear is probably going
to die because…/ un enfant en train de jouer aux jeux vidéo et sa mère qui
se plaint : the boy probably spends his time playing video games and
never sees his friends.
Pour exprimer la probabilité :
perhaps = maybe / probably / certainly / We can imagine = suppose that ...
This picture shows…/ It illustrates…/ It makes me think of …(ça me fait penser à)/
…et
parlez du but de l’auteur :
The cartoonist wanted to denounce… / to make fun of …(se moquer de) /
The artist’s goal is to draw our attention to …/to
make us aware of…
This document is aimed at amusing/
convincing / informing / making people buy = consume /
denouncing / criticizing / making people aware of / promoting
/…
Evaluez
l’efficacité du document et son impact sur vous-même ou sur le public visé = le document vous touche-t-il ? atteint-il son but ?
I find this photo/ ad interesting / efficient (efficace) because…
I don’t think this document can have an impact
because…
I feel this document can make people aware of…
Elargissez
le problème :
Vous pouvez dire à
quel autre problème cela vous fait pense, rapprocher la situation présentée de celle
de la France ou dans un autre pays, évoquer ce qui va se passer ensuite, parler
de votre propre expérience ou de celle de vos parents…
This document makes me think of…
/ I think the situation is
similar to…( ≠ different from )