Décrire un document iconographique (épreuve d’expression orale du Bac)

 

I/ INTRODUCTION

1.     identifiez le document : nature & date de publication

This picture is an ad (pulicité), a poster (affiche), a photo, a comic-strip (bande dessinée), a cartoon (dessin humoristique), a painting, a drawing (dessin), part of an awareness campaign (campagne de sensibilisation, a magazine cover

It was published on + date complète (on September 1st) / in + année et/ou mois (in September, 1998)

 

2.     identifiez la source :

a) It probably appeared in a magazine/ a newspaper/ on a billboard (panneau publicitaire).

b) Si c’est une photo : it was taken by

c) Si c’est un dessin : it was drawn by

OU BIEN : The photographer/ the advertiser / the artist (peintre) / the cartoonist is …

 

3.         identifiez le sujet général :

It deals with racism / It is about mobile phones…

 

4.          annoncez le plan :

First I will describe the picture, then/secondly I will try to analyse it. And finally/ Last but not least, I will give my opinion / I will say what I think of this document

 

II / DESCRIPTION

·        Présentez les éléments en les localisant :

         In the top left-hand corner / In the top right-hand corner

In the bottom right-hand corner / In the bottom left-hand corner

On the left /On the right  

At the top / At the bottom

In the background /  In the foreground

 

             

·        Emettez des hypothèses sur les actions ou pensées présentes ou futures des personnages ou éléments : ex : un ours sur un tout petit iceberg au milieu de l’océan Arctique : The bear is probably going to die because…/ un enfant en train de jouer aux jeux vidéo et sa mère qui se plaint : the boy probably spends his time playing video games and never sees his friends.

Pour exprimer la probabilité : perhaps = maybe / probably / certainly / We can imagine = suppose that ...

 

III / ANALYSE

This picture shows…/ It illustrates…/ It makes me think of …(ça me fait penser à)/

 

…et parlez du but de l’auteur :

The cartoonist wanted to denounce… / to make fun of …(se moquer de) /

The artist’s goal is to draw our attention to …/to make us aware of…

This document is aimed at  amusing/ convincing / informing / making people buy = consume / denouncing / criticizing / making people aware of / promoting /…

 

IV / DONNEZ VOTRE OPINION

Evaluez l’efficacité du document et son impact sur vous-même ou sur le public visé = le document vous touche-t-il ? atteint-il son but ?

I find this photo/ ad interesting / efficient (efficace) because…

I think it can make us change our minds…

I don’t think this document can have an impact because…

I feel this document can make people aware of…

 

Elargissez le problème :

Vous pouvez dire à quel autre problème cela vous fait pense, rapprocher la situation présentée de celle de la France ou dans un autre pays, évoquer ce qui va se passer ensuite, parler de votre propre expérience ou de celle de vos parents…

This document makes me think of  /  I think the situation is similar to…( ≠ different from )